Jaarverslag Floralia 2017

De planten, uiteindelijk de basis van ons Floraliaweekend, waren dit jaar een flinke uitdaging voor de leden. Van verschillende trouwe inzenders vernamen wij dat één of beide planten het dit jaar niet hadden gehaald of het resultaat teleurstellend was. Toch gold dit niet voor iedereen en was het dan ook fijn dat een aantal leden ook dit jaar weer prachtige planten wisten te stekken. Inga en Debora nemen onze ervaring mee naar de plantenleverancier en gaan een verzoek doen voor volgend jaar. Dit verzoek baseren zij op planten die wij de afgelopen jaren wel als sterk/ succesvol hebben ervaren.

De weergoden waren ons afgelopen jaar niet bepaald goed gezind. Het steenwerpen vond daarom in het dorpshuis plaats. De opkomst was prima, terugdenkend aan de tellijsten schat ik het aantal deelnemers tussen de 50 en 60. Het werpen met de pittenzakjes bleek niet mee te vallen. Een heel aantal deelnemers bleef steken op een score van 0, iets wat niet motiverend is. Dit betreuren wij en hebben daarom in de evaluatie besproken werpballen voor binnen aan te schaffen. Het vooronderzoek naar ballen die niet stuiteren en nauwelijks wegrollen is inmiddels gedaan. Vanavond weeg ik de stenen in de kelder om een passend gewicht te bepalen. Daarna zullen we ballen voor binnen bestellen. Ergens hopen we desondanks dat we volgend jaar weer mooi weer hebben en met echte stenen kunnen werpen!

De kinderactiviteit had dit jaar het thema cowboys en indianen. De activiteiten vonden in en rond het dorpshuis plaats. Dit bleek een succes, gezellig alles bij elkaar. 14 kinderen genoten van ongeveer 10 activiteiten die speciaal voor hen waren georganiseerd. De kinderen kregen een kaart waarop zij konden zien welke activiteiten er waren. Van lassowerpen, katapultschieten en totempaal bouwen tot een speer versieren en schminken. Het rad van Fortuin hoorde dan wel niet bij het thema, maar wel bij de Floralia en ontbrak daarom niet. We sloten de middag af met een kampvuur en marshmallows. Waar de organisatie van de overige activiteiten het afgelopen jaar veelal op de automatische piloot verliep, is in deze activiteit veel energie gestoken. Extra leuk om dan te zien dat alle kinderen ook echt genoten tijdens deze middag. ‘Is het nu al afgelopen?’ was de vraag na ruim 2,5 uur activiteit.

Op mijn rubber laarzen naar de Floralia, ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder gedaan heb. Gelukkig was ik niet de enige en konden we, ondanks het natte land, toch katknuppelen en waren er genoeg vrijwilligers voor het ophalen van de knuppels. Het eerst vat ging er in een normaal tempo aan en dus werd het tweede vat ook opgehangen. Op een tweede vat lijkt wel een vloek te zitten, het was een taaie! De Clover Bluegrass Boys begonnen dan ook binnen alvast met hun optreden. Een enthousiaste band en wat anders dan anders, dat staat vast. De reacties waren wisselend. Waar de één aangaf dat versterking wenselijk was geweest, vond de ander het juist fijn dat er ook gekletst kon worden. Als afwisseling van de band sloten we avond af met een DJ. Helaas kreeg hij de gang er niet echt in, maar gelukkig werd helemaal aan het einde van de avond de dansvloer nog even gebruikt.