Jaarverslag Floralia 2018

Vrijdag 31 augustus 2018
De Floralia, het feest rondom de traditionele plantenwedstrijd. Dit jaar hebben we de duur van het inlevermoment gereduceerd tot een half uur. Zo hoeven de bestuursleden minder vroeg in het dorpshuis te zijn en zitten zij minder te wachten. Een prima besluit want al was de plantenopkomst gemiddeld en de leden hebben niet in de rij hoeven staan voor het inleveren van hun planten.

Het steenwerpen is alweer een heel aantal jaar onze vrijdagavondactiviteit. De opkomst viel ten opzichte van andere jaren tegen. We hadden 36 deelnemers, verspreid over 3 banen. Echter was de sfeer van de avond wederom heel erg goed. Er werd zeer fanatiek gestreden en nog nooit was het verschil tussen het beste team en het daarop volgend beste team zo klein. Maar 1 punt scheelde dit! Dan geldt er echt: welke kant rolt de dobbelsteen op! Voor het eerst dit jaar was er buiten een muziekbox wat voor extra gezelligheid zorgde. Binnen gingen de plankjes voor het rad als broodjes over de toonbank. Twijfel of we een extra ronde zouden doen, was er niet. Bij het draaien van de taart, sloeg het rad op hol en gaf haar laatste uitslag. Toen ik het rad, nog verbaasd van wat daarvoor was gebeurd, weer aanraakte brak de wijzer af. Hoe mooi dat dit precies bij de laatste prijs van de avond gebeurde! En hoe fijn dat iemand uit het dorp het rad nog voor de kindermiddag weer heeft kunnen maken!

Nieuw dit jaar was het karaoke zingen op vrijdagavond. Met dank aan een aantal dorpsgenoten werd de avond zo verrijkt met live muziek! Ik heb de avond als een rustige, gezellige en heel knusse avond ervaren.

Uitslag Steenwerpen:
Winnend team: Debora, Michiel, René en Bianca
Winnend individu: Ben

Kijk hier voor de foto’s van Steenwerpen

Zaterdag 1 september 2018
Kinderactiviteit
(Geschreven door Debora, voor het eerst sinds 11 jaar was ik bij een activiteit van de Floralia niet aanwezig)
Voor de kinderen, kleinkinderen en evt. vriendjes en vriendinnetjes van Hobrede is er wederom een middag georganiseerd door een aantal Floralia bestuursleden en hulp van Saskia.
Het thema was dit jaar “ Holland” . De begeleid(st)ers waren in het thema verkleed en de kinderen konden ook verkleed komen. Ter plekke konden zij geschminkt worden door twee ‘visagistes´.
Tussentijds kon er wat limonade gedronken worden, iets lekkers konden de kinderen met het koekhappen bemachtigen en iets gezonds tijdens het ‘appelhappen’.
Door middel van een activiteitenkaart konden de kinderen langs alle (12) activiteiten. Er was o.a. een knutselactiviteit en er waren buiten en binnen spelletjes georganiseerd. Daarnaast waren er een aantal grote spelattributen gehuurd zoals een springkussen, melkkoe, spiraal…
Er was aan het einde van de activiteiten middag een rad van Avontuur, met voor ieder kind een prijs. Aansluitend dronken we nog wat limonade en genoten de kinderen van wat lekkers.
De opkomst was gering, de leeftijd van de kinderen was van 2 tot 8. De kinderen hebben met hun ouders en opa en/of oma een heerlijke middag gespeeld in en rond het dorpshuis. We houden de middag er zeker in en gaan voor volgend jaar werken aan een kindermiddag draaiboek en denken na om er “spelletjes van vroegere Floraliamiddagen” in te brengen.

Feestavond

Gelukkig hadden we dit jaar geen regenlaarzen nodig, we konden ‘gewoon’ katknuppelen. Een bijzondere volgorde bij het eerste vat, de kat was er eerder uit dan het duig. Het eerste vat was een opschieter en dus was er geen discussie of we het tweede vat nog wel moesten ophangen omwille de tijd. Alsof het een voorteken was, bleek het tweede vat taaier te zijn. Of hadden de deelnemers hun kruid verschoten of was het de invloed van de meters bier die weer in hoog tempo naar het weiland werden gebracht? Toen de kat uiteindelijk geknuppeld was, was de temperatuur behoorlijk afgenomen en ging iedereen graag naar binnen om op te warmen en te genieten van de feestavond.

Kijk hier voor de foto’s van het Katknuppelen.

Muzikaal waren we oververtegenwoordigd. De Hobreder live band had een fantastisch repertoire voorbereid! In verschillende settingen speelden zij muziek uit allerlei tijden. Waar een klein dorp groot in kan zijn. Het publiek genoot van hun dorpsgenoten en het feest vloog voorbij. In de korte pauzes van de band werd opnieuw het rad gedraaid en werden de prijzen uitgereikt.

Ook was er nog wat ruimte voor Erik Adams, de muzikant die wij, voor we wisten dat de band kwam optreden, hadden geregeld. Erik heeft de avond heel gezellig afgesloten. De dansschoenen waren al warm gedanst tijdens de band en konden daarna nog lekker even door.

Rond een uurtje of 3 was het feest in het dorpshuis afgelopen. De diehards onder ons hebben zich nog aan een nazitje gewaagd. Tijden veranderen, dit laatste heb ik de volgende dag bij het opruimen moeten vernemen.

Tijdens het opruimen en het moment van planten ophalen konden we de zilveren ketting, gemaakt door mevrouw Niemoller en behorend bij de wisselbeker van het plantenstel even niet vinden. We spraken af deze bij de winnares na te bezorgen. Het werd een mysterie voor het bestuur! Velen van ons hebben de Floorkast, de meest voor de hand liggende plek om hem op te bergen, omgekeerd. Helaas zonder resultaat. Maar de aanhouder wint. Bij poging 5 kwam de ketting gelukkig boven water. En zo konden we het weekend met een tevreden gevoel afsluiten.

Kijk hier voor de foto’s van de feestavond: o.a. De vrienden van Hobrede LIVE

Katknuppelen 1e vat: